24 Aralık 2011 Cumartesi

filistin'de ölümü cok ucuza satin aliyorsun

ailesi bati seria'da yasayan filistinli bi arkadasla gorustuk bu aksam, eve gelince filistin’le ilgili konustugumuz kisimlari hatirladigim kadariyla yazayim istedim.



layti : mavi marmara'dan sonra kontrol noktalarindaki askerlerin filistin'deki halka karsi tutumlari nasil oldu, misal daha da agresiflestiler mi?

filistinli arkadas : yok oyle herhangi bi degisiklik olmadi, sadece son gidis gelislerimde bana oldu biraz.

layti : nasil yani?

filistinli arkadas : normalde filistin'e girip cikarken istihbarata falan bulasmadan rahatca girerdim, artik istihbarattan geciyorum.

layti : neler soruyolar?

filistinli arkadas : degisiyor, siyasi gorusumden tut, iste turkiye’de israil dusmanligi var mi? neden universite icin turkiye'yi sectim, baska ulke mi kalmadi gibilerinden.

layti : e sen ne cevap veriyosun bu sorulara?

filistinli arkadas : doktorum ben, siyasi gorusumun bi onemi yok, kim olursa olsun tedavi etmek zorundayim diyorum. tr disinda baska ulke mi yok sorusuna da "ben okula basladigimda siz 2 iyi arkadastiniz sonradan bozuldunuz ben napiim" demistim bi keresinde, israilli gorevli baya bi gulmustu.
- -
layti : az once kontrol noktalari diyoduk, ne kadar siklikta var bunlardan bir de askerlerin genel davranislari nasil, picin biri denk gelirse kafasina gore davranma hakkina sahip di mi?

filistinli arkadas : gazze icin, gazze bu konuda daha rahat, icerde hamas oldugu icin orada bizdeki gibi kontrol noktalari yok. bizde de cesitli araliklarla var iste. misal okulla evim arasinda 5 km vardi. arabayla gidiyoruz diyelim, sebepsiz yere "bu yolu kapattik simdi" diyebiliyorlar, boyle olunca da mecburen o kadar yolu yurumek zorunda kaliyorsun. ayni sekilde elinde esya vs. varsa da onlari mecburen kendin tasiyorsun. bir de tabii evet o anki askerlerden psikopatina denk gelirsen yok yere olmeyeceginin garantisi yok. bazen bana soruyorlar, "filistin'deki en ucuz sey ne?" diye, "ölüm" cevabini veriyorum onlara, ölümü cok ucuza satin aliyorsun burada.

layti: peki gecim nasil filistin'de tarim, hayvancilik gibi seylere izin veriyorlar mi?

filistinli arkdas : verimli topraklari zaten onlar aldilar, tel aviv mesela o kadar guzeldir ki, zaten kelime anlami da "bahar tepesi" demek. her neyse benim ailemin de kendine ait arazileri vardi, biz satmadik ama aldilar, vermicem diyemiyorsun, almak istiyorlar ve bir kilifina uydurup aliyorlar. simdi bi tane daha arazileri var, bizimkiler agac dikiyorlar diyelim, bi bakiyoruz yakmislar, daha sonra "zaten tarima elverisli bi yer degil ya" diyerek almalari daha kolay olacak boylece. kisaca her seyde disari baglisin, unesco'dan surdan burdan gelen yardimlarla fonlarla falan, el fetih iyi dileniyor...

layti : universite egitimi, kizlarin okula gitmesi vb. durumlar nasil?

filistinli arkadas : kiz, erkek farketmez herkes universite okuyor, yuksek ogrenime katilim oldukca yuksek, zaten baska yapacak sey yok ki. (layti notu: konu burdan yolsuzluklara geldi de nasil geldi hatirlayamadim simdi) acayip yolsuzluk var, her yerde oldugu gibi.. mesela kpss benzeri sinav oluyor bizde de, amcam okulunu birincilikle bitirdi, kpss benzeri sinava da her sene giriyor, hep birinci oluyor, atamasini yapmadilar, yok sicili kabarikmis, yok siyasi gorusu onlara uygun degilmis.

filistinli arkadas : siz burada cok sikayet ediyorsunuz, her sey de elinizin altinda ustelik, aradigin herhangi bir seye ulasmak o kadar kolay ki.. istanbul'a gelirken bile vize islemlerim icin o tarafa bizi almadiklari icin para vererek birine yaptirmak zorunda kaldim, oyle diyeyim.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder